Nie ulega wątpliwości, że warto zadbać o prawidłową wagę ciała. I to nie ze względów estetycznych, lecz przede wszystkim zdrowotnych. Nadwaga i otyłość są bezpośrednimi oraz pośrednimi przyczynami wielu schorzeń, w tym tak poważnych, jak cukrzyca, choroby układu krążenia, czy nowotwory. Powodów, dla których ludzie podejmują decyzję o odchudzaniu, jest wiele, ale niezależnie od przyczyn, należy w pierwszej kolejności mieć na uwadze swoje zdrowie. Odchudzanie może być bezpieczne i niebezpieczne, z korzyściami dla organizmu lub wręcz przeciwnie. Poznaj podstawowe zasady bezpiecznego odchudzania.

Odchudzanie to proces

Bezpieczne odchudzanie jest procesem, który musi być rozłożony w czasie. Utrata wagi na poziomie 0,5-1 kg tygodniowo nie powinna spowodować negatywnych konsekwencji zdrowotnych i efektu jo-jo. Najskuteczniejsze jest połączenie stosowania diety oraz ćwiczeń fizycznych i utrzymywanie ujemnego bilansu kalorycznego.

Istnieje pokusa szybkiej utraty masy ciała przy stosowaniu różnego rodzaju produktów i bardzo rygorystycznych diet, jednak gwałtowny ubytek masy jest niebezpieczny. Najczęściej polega na utracie wody i drastycznym niedoborze kalorii, co prowadzi do odwodnienia, wygłodzenia i spustoszenia w organizmie. Po zaprzestaniu kuracji ciało nadrabia straty i próbuje zgromadzić zapas kaloryczny na kolejne „chude dni”, co objawia się tzw. efektem jo-jo, a więc po odchudzaniu jeszcze bardziej tyjesz.

Czy znasz swoje BMI?

BMI, body mass indeks, jest wskaźnikiem masy ciała, na podstawie którego można ocenić czy waga jest prawidłowa, zbyt mała lub zbyt duża. Osoby z niedowagą oraz z prawidłową masą ciała nie powinny się odchudzać, ale jeżeli wynik BMI jest równy lub wyższy 25 należy zredukować masę ciała. Odchudzanie się, to przede wszystkim redukcja nadwagi w celu poprawy ogólnego stanu zdrowia i jakości życia, a nie wyłącznie kwestia ładnej figury.

Odchudzanie „na serio” rozpocznij ze specjalistą

Można się „odchudzać dla odchudzania” i „odchudzać dla zdrowia”, a jedno drugiemu nierówne. Poprawne, bezpieczne i skuteczne odchudzanie jest procesem, który powinien być przeprowadzony pod kontrolą specjalisty wspomagającym praktycznymi poradami i wskazówkami. Dietetyk ułoży prawidłowy plan żywienia, trener personalny trening, a lekarz zadba, by cały proces przebiegał bezpiecznie. Polecamy, aby był to lekarz certyfikowany przez Polskie Towarzystwo Badań nad Otyłością (PTBO), specjalizujący się w problematyce nadwagi i otyłości. Taki specjalista ma stosowane umiejętności i wiedzę. Pomoc znajdziesz w Centrum Medycznym Zdrowie Orawa (leczenie otyłości i nadwagi), a także na stronie PTBO.

Nie ulegaj złudzeniu, że w tydzień/miesiąc schudniesz kilkanaście kilogramów

Parafrazując: takie rzeczy to tylko… na operacji. Ale operacja wymagana jest tylko w bardzo indywidualnych przypadkach, a w większości wystarczy dieta, ćwiczenia i trochę samozaparcia. Z pewnością:
  • NIE sięgaj po magiczne suplementy zapewniające zrzucenie wielu kilogramów w krótkim czasie.
  • NIE stosuj rygorystycznych głodówek.
  • NIE zamawiaj tabletek z pasożytami (np. z tasiemcem) na odchudzanie – to może skończyć się tragicznie.
  • NIE zaniedbuj nawadniania organizmu.
  • NIE oszukuj się – odchudzasz się dla siebie i dla swojego zdrowia.
  • NIE wyrzucaj z diety żadnych składników odżywczych, również węglowodanów, odchudzanie polega na ich redukcji, a nie całkowitej eliminacji.


Przeczytaj też: Skutki otyłości i nadwagi. Więcej praktycznych porad otrzymasz podczas wizyty u specjalisty walki z nadwagą i otyłością.

Źródła:

  1. Materiały Polskiego Towarzystwa Badań Nad Otyłością, poradnik dla pacjentów
  2. Krystyna Knypl, Nadwaga i otyłość – problemy terapeutyczne, Borgis - „Medycyna Rodzinna” 1/2001, s. 23-26;