Choroby układu krążenia dotykają coraz młodszych ludzi. Wpływa na to styl życia, zła dieta, stres, brak wypoczynku i brak aktywności fizycznej. Z tego artykułu dowiesz się, jak zadbać o serce.

Praca-dom, praca-dom, praca-dom. Tak wygląda życie przeciętnego Kowalskiego. Jesteśmy społeczeństwem zabieganym, zestresowanym, mającym niewiele czasu na wypoczynek. Efekt jest taki, że coraz więcej młodych ludzi choruje na nadciśnienie tętnicze, niewydolność serca czy chorobę wieńcową. Zawał serca i udar mózgu to tylko niektóre ze skutków, jakie może nieść ze sobą niezdrowy styl życia.

Trochę smutnych statystyk

Nic nie przemawia do wyobraźni tak, jak statystyki. Wciąż powtarza się o konieczności dbania o stan układu krążenia, ale tak naprawdę dopiero uświadomienie sobie, że problem może dotknąć również Ciebie, sprawia że zaczynamy traktować profilaktykę poważnie. Wiele osób myśli, że choroby te obejmują tylko osoby starsze i otyłe. Nic bardziej mylnego, gdyż mogą dotyczyć każdego i w każdym wieku, również dzieci.

Choroby układu sercowo-naczyniowego to zabójca nr 1 na świecie, odpowiadają za 17,3 miliona zgonów rocznie, podczas gdy dla porównania malaria, AIDS/HIV, gruźlica odpowiadają za 3,86 mln zgonów rocznie.

W Polsce są powodem 46% wszystkich zgonów. Najczęstszą przyczyną zgonów jest choroba niedokrwienna serca, w tym zawal serca. Drugą istotną przyczyną są choroby naczyń mózgowych.

Czynniki ryzyka rozwoju chorób układu krążenia

Aby wiedzieć, jak zapobiegać rozwojowi chorób, warto poznać czynniki, które mogą je powodować i zwiększać prawdopodobieństwo zachorowania. Do najważniejszych zaliczamy:

  • podwyższony poziom cholesterolu
  • palenie tytoniu
  • niska aktywność fizyczna
  • nadwaga i otyłość
  • upośledzona tolerancja glukozy
  • nadmierny stres, depresja
  • złe odżywianie
  • zaawansowany wiek
  • rodzinne obciążenie chorobami serca


Profilaktyka chorób serca – weź to sobie do serca!

W dbaniu o zdrowy układ krążenia najważniejsza jest dieta. Powinna być zróżnicowana, zgodna z tzw. Piramidą Zdrowego Żywienia przygotowaną przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie. Powinna być bogata w produkty pełnoziarniste, owoce, warzywa i ryby, za to należy ograniczyć spożycie tłuszczów, mięs i tłustego nabiału. Już zrzucenie kilku nadmiarowych kilogramów znacznie zmniejsza ryzyko rozwoju wielu chorób.

Kolejnym, bardzo ważnym punktem na liście rzeczy do wprowadzenia jest aktywność fizyczna najlepiej na świeżym powietrzu, by dotlenić organizm. Regularne ćwiczenia o średniej intensywności znacznie ograniczają ryzyko chorób serca. Aktywność fizyczna znacznie redukuje poziom stresu.

Używki, zwłaszcza papierosy i alkohol mocno przyczyniają się do rozwoju chorób układu krążenia. Jeżeli chcesz być zdrowy, koniecznie rzuć palenie oraz ogranicz spożycie alkoholu. Profilaktyka chorób serca obejmuje również regularne kontrole lekarskie zwłaszcza pod kątem glikemii, cholesterolu oraz nadciśnienia. Cukrzyca, podwyższony poziom cholesterolu i nadciśnienie sprzyjają rozwojowi wielu chorób.

Badania profilaktyczne w zakresie chorób serca powinny wykonywać już osoby po 35. roku życia oraz obciążone czynnikami ryzyka. Można to zrobić na przykład w ramach programu Profilaktyka Chorób Układu Krążenia (CHUK) organizowanego przez NFZ.

Autor: Jerzy A. Kozłowski



Źródła:
  1. Profilaktyka chorób układu krążenia (CHUK) – materiały przygotowane przez NFZ, http://www.nfz-szczecin.pl/woo5f_profilaktyka_chorob_ukladu_krazenia_chuk.htm
  2. Monografia pod redakcją naukową prof. Zbigniewa Strzeleckiego oraz prof. Janusza Szymborskiego, Zachorowalność i umieralność na choroby układu krążenia a sytuacja demograficzna Polski; Rządowa Rada Ludnościowa grudzień 2015. http://bip.stat.gov.pl/organizacja-statystyki-publicznej/rzadowa-rada-ludnosciowa/publikacje-rzadowej-rady-ludnosciowej/
  3. Niewydolność serca w Polsce – raport 2016. Materiały informacyjne Sekcji Niewydolności Serca PTK, http://niewydolnosc-serca.pl/barometr.pdf
  4. Źródło grafiki "Piramida Żywienia": dietetycy.org.pl